جلسه ٧ بازاریابى-سیاستهاى قیمت گذارى شرکت


 براى قیمت گذارى روى سرویسهاى یک شرکت تبلیغاتى موارد مختلفى مى توانند تاثیر کذار باشند، مثلا در مورد طراحى و چاپ ، کیفیت کار اهمیت زیادى براى مشترى دارد، چون خلاقیت یک طرح مى تواند مشترى را ترغیب کند که براى آن هزینه بیشترى کند. در مورد چاپ هم کیفیت اهمیت دارد، اما اصولا عرف بازار د به ما اجازه مى دهد که بین 20 تا 30 درصد سود روى نظارت بر کار داشته باشیم و بیش از این میزان احتمالاً به از دست دادن مشترى منجر مى شود، پس اصولا سیستم قیمت کذارى رقباى ما در قیمتهاى ما تاثیرکذار است چراکه در زمینه فعالیت تبلیغات، نمى توان از همه مشتریان انتظار درک از کیفیت یا خلاقیت داشت و در بیشتر مناقصه ها بعد از بحران اقتصادى ، براى  مشتریان ما در ارگانهاى دولتى ، موضوع قیمت ،اولین اولویت براى انتخاب شرکتى که قرار است خدمات ارائه دهد و به همین دلیل شناخت بازار و قیمتهاى رقبا حائز اهمیت است.

در Media Buying هم از آنجا که فقط 2 تا 3 شرکت هستند که خدمات اجاره مکان بیلبرد را برعهده دارند باید حد و حدود میزان سودى که از مشترى دریافت مى شود مشخص باشد، مثلا مى توان فقط به سودى که از تخفیف 20 تا 30 درصدى Media Buyer ها به شرکتهای تبلیغاتی به عنوان شرکت همکار، بسنده کرد و سود اضافه  بر آن را در نظر نگرفت. اما این سیاستها بر اساس مشترى، نوع کار و قد و اندازه پروژه ها قابل تغییر است. بطور کلى درصورتی که قیمت ها خارج از عرف بازار باشند، مشترى به رقبا مراجعه مى کند و حتى این شرکت فرصت نمى کند تا تفاوت کیفیت خدمات خود را به مشترى نشان دهد. به همین دلیل معمولا ما در اولین قراردادها و پروژه ها با مشترى، سعى مى کنیم نرخ خدمات را متعادل نگه داریم و سود بیشتر خود را از ادامه همکارى با مشترى خواهیم داشت. 

تاکید مى کنم متعادل نگه داشتن قیمت ها هرگز به معنى ارزان فروشى نیست و ارزان فروشى خود باعث ایجاد بى اعتمادى به کیفیت کار در ذهن مشترى است و با اینکار شما به مشترى القا مى کنید که ما از کیفیت خدمات و مهارت خود مطمئن نیستیم و این امر از لحاظ روانى ارزش سازمان شما را زیر سئوال مى برد.

تکلیف جلسه ٧، محاسبه قیمت جدید کالا

درصورتىکه اطلاعات ما بصورت زیر باشد، براى محاسبه قیمت جدید کالا به اینصورت عمل مى کنیم:


P1=10.000

P2=x

Qd1= 1.000.000

Qd2= 2.000.000

Qd=Qd2-Qd1∆

P= P2-P1∆

(10.000+ p2)/3.000.000 × 1.000.000/(p2-10.000) = 1


40000=2000 P2   

P2=20.000


P1=10.000

P2=x

Qd1= 2.000.000

Qd2= 10.000.000

Qd=Qd2-Qd1∆

P= P2-P1∆

P2=110.000


تکلیف جلسه 6، بخش آخر

 سیستم هاى پخش اصولا به ٣ دسته تقسیم مى شوند:

1. انحصارى Exclusive

٢. انتخابى Selective

3. مویرگى Intensive


محصول ما خدماتى است و شامل خدمات و سرویسهاى طراحى ،چاپ ، وب سایت، اپلیکیشن موبایل و انواع مارکتینگ می شود.

این نوع محصول، انتخابى است به این دلیل که مشتری براى دریافت آن باید اطلاعاتى جمع آوری کند و ضمن ارزیابى و انتخاب نوع سرویس دلخواه خود و مقایسه و بررسى قیمتهاى شرکتهاى رقیب براى سرویسهای مشابه، کیفیت سرویسها، برخورد سفارش گیرندگان، پیگیرى و اهمیتى که به خواسته مشترى مى دهند، این شرکت را انتخاب کند. 


تکلیف جلسه 6، بخش سوم

 در شرکت تبلیغاتى درصورتیکه وب سایت را یک main  product در نظر بکیریم،  مى توان Web Maintenance  را Extended Product در نظر کرفت بدلیل اینکه بدون محصول اصلى ، این سرویس قابل انجام نبود.

درباره Extended Product در Web Maintenance  این موارد را خواهیم داشت:

_back up Hosting

- Fix Website Issues

- Update Website

براى added Value Product ما این بخشها را انجام می دهیم:

_ Mobile and tablet compatibility

- Unlimited Emails

Potential Product مى تواند Social Media Marketing باشد که هریک از شبکه هاى اجتماعى خود قابلیت تبدیل شدن به یک Main Product را دارند.



تکلیف جلسه 6، بخش دوم

Main Product:

 طراحی یک وبسایت



1-     Core Offer :

این سایت براى کارکنان وزارت خارجه طراحى شده است که توسط آن از کوپن هاى خرید و سرویسهاى ارزانتر رستورانها، سالن هاى زیبایى و ... استفاده کنند.(شبیه به سایت تخفیفان). این سایت مى تواند اعضاى نامحدود داشته باشد.


2-     Product Attributes:

این وبسایت امکان انتخاب ٣ نوع مختلف پرداخت را به کاربر مى دهد که به نسبت الویت و دسته بندى قیمتها در سایت وجود دارند. (پرداخت ها آنلاین هستند)


3-     Marketing Support Services :

شرکت ما مسولیت رفع هرکونه مشکلات وبسایت و آبدیت دیتا را تا یکسال به عهده مى کیرد.