Marketing Strategy/ تکلیف جلسه ٦

توسعه Marketing Plan (برنامه اجرایى)


هر شرکت باید قبل از Marketing Plan، برنامه جامعى در زمینه کلیه اقدامات یک شرکت (Business Plan) داشته باشد. برنامه هاى توسعه یک شرکت که بر اساس آن، اقدامات و اهداف آن شرکت نوشته مى شود. Marketing Plan، فعالیت ها و رویکرد هاى شرکت به یک گروه خاص، رقیب خاص یا موقیعت خاص را نشان مى دهد.

براى نوشتن Marketing Plan:


1. بایدBusiness Plan را بخوانیم.

2.  استراتژى هاى سازمانى و تجارى را بدانیم. 

3. تحقیق خوب از بازار

4. داشتن دانش Marketing, Branding and Advertising


بعد از آن مى توانیم برنامه کاربردى بازاریابى بنویسیم.




Marketing Plan:


Executive Summery: این بخش معمولا 50٪ اثرگذارى را در جلب نظر دیگران دارد . باید بسیار مهم و تاثیرگذار باشد و نکات زیر رعایت شود:


- نوشتن خلاصه مدیریتى نهایت در یک صفحه، 

-در یک پاراگراف مشکل را توضیح داده و در پاراگراف بعدى راه حل ارائه دهید.

- از جملات کوتاه استفاده کنید.

- ایده خود را به وضوح بیان کنید.

- روى مزایا و مواهب ایده و کارتان تاکید کنید.

- از دیاگرام و جداول استفاده نکنید.

- از کلمات اختصار و فنى استفاده نکنید.


Marketing Situation:

وقتى محیط بازاریابى را تحلیل مى کنیم، باید 3 زمان کذشته، حال و آینده را در نظر بکیریم.


- Market Share: وضعیت رقیب در گذشته، حال و آینده / سهم بازار در این 3 دوره زمانى

- Leadership:  رهبر بازار در گذشته، حال و آینده؟

- Players: عوامل مهم در این صنعت چه گذشته، چه حال و چه آینده

Competition: رقابت بر سر چه بود گذشته، حال و آینده

Costs: هزینه ها در گذشته، حال و آینده

Pricing: قیمتها/ در گذشته نقد مى فروختند، حال بصورت چک و در آینده شاید بصورت دیکرى باشد.

- Market Shift: تغییر بازار مثلا در گذشته گوشى ها دکمه دار به Smart Phone و حال Smart Phone به Phablet و درآینده ازPhablet به Wearable


SWOT:

- از تحلیل هاى همکارانمان استفاده کنیم.

- از روش Brain Storming استفاده کنیم.

- تحلیل هاى دیگر ( Force/ PESTE/ EFE/ IFE) داشتیم که بر اساس آنها باید محیط خرد و کلان خود را تحلیل کنیم.


Objective and Issues:

- توضیح محصول ما: چه مى فروشیم؟ مقایسه نقاط ضعف و قوت خود با رقبا

- توضیح Target Market: چه کسانى هستند؟چه مى کنند؟ چرا محصول شما را مى خرند؟


Action Programm:

- توضیح جدول زمانى/ چند وقت؟/ تاریخ شروع و اتمام/ فواصل و شکافها

- توضیح منابع مورد نیاز و توانایى ها/ داشته ها؟/ نداشته ها؟/ مراحل و فعالیتهاى مورد نیاز؟

- توضیح مسولیتها و وظایف/ چه کسى؟ چکونه؟ کجا؟ نتیجه مورد انتظار؟

-توضیح وظایف: چه کنیم؟چه نکنیم؟ اجبارها و محدودیت ها و...

 - جدى گرفتن آن به عنوان یک پروژه: استفاده ازMS یا Primavera در برنامه ریزى پروژه

- فاکتورهاى موفقیت؟ مدیریت و کنترل پروژه به دست چه کسى است؟

- PCDA فراموش نشود:Plan/Control/Do/ Act


Budgets: تنها پول اهمیت دارد.....

- چه میزان نیاز دارید؟/ چطور ازآن استفاده مى کنید؟براى چه نیازى از آن استفاده مى کنید.؟


Control: اکر درست اندازه گیرى( Measure ) نکنید، پس نمى توانید مدیریتش کنید.

- توضیح سیکل کنترل/ کنترل نقطه عطف/ ثبت هرآنچه مى توانید.


..................MAKE IT HAPPEN..................


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.