Marketing Strategy/ تکلیف جلسه ٤

بر اساس استراتژى ها شرکتها در بازار جایگاه  دارند:


_Cost Leadership

Focus

- Differentiation

------------------------------------------------------------


Market Leader/رفتار بازار


 شاخصه هایى دارد. اولین کارى که مى کند بزرگ کردن بازار است. مثلا ١٠ سال قبل سرانه مصرف بستنى در ایران براى هر یک نفر، نیم کیلو بود ولى امروز به دلیل تلاشهاى شرکتهایى مثل میهن، به ٣.٢ کیلو در سال افزایش یافته است. 


این شرکتها مى توانند فرهنک سازى کنند ولى شرکتهاى تازه تاسیس این توان را ندارند.


دوم اینکه تلاش مى کنند از بازار در حال رشد، بیشترین سهم را داشته باشند.مثلا اکر قبلا ٢٠٪ ازسهم بازار را داراست، آنرا به ٤٠٪ برساند.


سوم: تلاش براى حفظ جایگاه خود که در واقع جنک با رقبا و دفاع از شرایط موجود است.


شرکتهاى لیدر یا مانع نوآوری مى شوند یا صاحب این نوآورى مى شوند.اشکالات مهم شرکتهاى تازه تاسیس اینست که خود را تحت حمایت شرکتهاى بزرک قرار مى دهند مثل فروش اینستاکرام به فیسبوک.



مشکل مارکت لیدرها challenger ها هستند. challengerها شرکتهایى هستند که مى خواهند جایگاه شرکتهاى بزرک را داشته باشند و لیدرها را به افول سوق دهند. نوع آورى، یکى از روشهایى است با آن، جایگاه شرکتهاى بزرک به خطر مى افتد.

این شرکتها در موقعیتى که توان مبارزه نداشته باشند، شرکتهاى دیکر را له مى کنند و روى بازارهاى محلى تمرکز مى کنند.



Market Followers: 

شعار این گروه : ما توان انجام هر آنجه شرکتهای لیدر وchalengers انجام مى دهند را داریم.


Market Nicher:

این گروه راه خود را مى روند و دنیاى جدیدى ایجاد می کنند.


----------------------------------------------------------------------------------------

استراتژى ها به ٢ صورتند:


استراتژى هاى جایگاه ساز

استراتژى هاى بدست آورى جایگاه


هر ٢ طرف منابعى دارند که کیفیت آن بر اساس توانمندى متفاوت است.


------------------------------------------------------

Attack Strategies

شرکتها همه بر سر سهم، با هم رقابت مى کنند.


تهاجم و سهم کرفتن از بازار:


١.  حمله رو در رو: این در حالتى است که محصول بهتر و بازاریابى قویترى داشته باشیم، مثل میهن و دومینو


٢. محاصره آینده: شرکتهایى که نوآورانه عمل مى کنند و در بازار زیرساخت ندارند.


٣. حمله به نقطه ضعف: برندى با نوآوری خاص و به شدت متمایز مى تواند رقیب را به حاشیه ببرد.

٤. حمله چریکى: با حداقل داشته ها به حداکثر خواسته ها رسیدن و نفوذ به شرکتهاى رقیب


معقول ترین روش دفاع: حمله پیشدستانه

زمانى که حس میشود، رقیب در جهت به خطر انداختن جایکاه، فعالیتى می کند زمان این نوع دفاع است.




 

---------------------------


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.