Marketing Strategy/ تکلیف جلسه سوم

Product Development

1. OEM: Original Equipment Manufacturer

یعنى می توان از طرح و قالب و تکنولوزى و زیرساختهاى یک شرکت استفاده کرده و نیازى نیست برند خودش کارخانه داشته باشد. به این روش تولید دستمزدى می کویند مانند برندهای محسن، کلستان، یک و یک


٢.ODM: Original Design Manufacturer

در این مورد تمام محصول طراحى شده و در تولید نظارت کامل هست و حتی بخشی از تکنولوزی و زیرساختها از آن برند است ولی از زیرساختهاى قبلى کارخانه دیکر استفاده مى کند

مانندApple  ، NESTLE,  کلرنک


٣.KEIRETSU 

Japanese, در این حالت یک شرکت می تواند صاحب خط مونتاز باشد و بهترین قظعات را از جاهاى مختلف جمع آوری مى کند و سر هم کرده و فروش و بازاریابى ممکن است متعلق به شرکت دیکر است مثل تویوتا، سونى ، کیا و هیونداى


٤. KASUMA

Japanese,  شرکتى شرکت دیکرى را که محصول خاصى تولید مى کند را مى خرد. و آن شرکت هم براى خودش تولید مى کند هم دیکران.

مثل  Samsung, LG 

-----------------------------------------------

توسعه محصول

Produce a Prototype: نمونه هاى اولیه و مفهمومى تهیه کنید و در معرض دید قرار دهید.

Don't Consider it as the final Product:  هر محصولى که دارید آنرا بصورت محصول کامل نبینید و همیشه به فکر توسعه آن باشید.

Make it economic: هزینه هاى تولید را صرفه جویى کنید.  این قسمت مهمترین بخش بازاریابى است.

Make it useable:  دموى محصول را قابل استفاده بسازید.

Make it preferable: روى بسته بندی و زیبایى محصول کار کنید.

-----------------------------

بازاریابى آزمایشى/ Test Marketing

1. Nano Marketing/ بازاریابی خیلى خرد: مثلا معادل ١ درصد تا ٠/٠٣ درصد بازار شما جقدر است، در آنجا بازاریابى دقیقی در مقیاس کمترى انجام مى دهیم.

2. Internal marketing/ بازاریابى داخلى: بازاریابى دقیقی که درون سازمان خودتان انجام مى دهید تا بازخورد و نتایج آنرا ازبین کارکنان بدست آورید. مثل شرکت ال جى

بعد از آن موارد را بازبینى و اصلاح مى کنیم تا زمانى که در مارکت اصلی قابل ارائه باشد.

-----------------------------

تجارى سازى / Commercialization

Strategic: Marketing Mix, Marketing Plan

Tactical: Introduction, Launch

 : :NPI; New Product Introduction

: New Service Launch- NSL

Operational: Distribution , Pricing, PLC

----------------------------

استراتزی های ورود به بازار:

Slow Penetration:  قیمت کم/ تبلیغات کم

Low Skimming:  قیمت بالا/ تبلیغات کم: مثل برندهاى لوکس

Rapid Penetration: قیمت کم/ تبلیغات زیاد

High Skimming:  قیمت بالا/ تبلیغات زیاد: مثل Apple , Samsung

------------------------

Product/ Service Life Cycle

Introduction; در مرحله ورود محصول به بازار، مخاطبان ما بیشکامان هستند، حجم تولید کم است و رقیب زیادی وجود ندارد.

تمرکز بازاریابی باید روی شناساندن محصول باشد و تمرکز سیستم تولید بر روی رفع ایرادهای احتمالى


Growth: از فروش بیشتر می فهمیم که محصول در حال رشد است. مخاطبان peyrovanهستند ، رقابت در حال شکل کیری است. تمرکز بازاریابی باید در کسب سهم بیشتر بازار باشد و تمرکز تولید و توسعه در تهیه تنوع در محصول


Maturity:  اکر به جایی برسیم که فروش رشدی ندارد و کم و زیاد می شود.ورقابت زیاد شده است، تمرکز بازاریابی باید بر مشتری و وفادارسازى مشتری باشد و خدمات عالی بعد از فروش


Decline: بازار محدود شده است ، فروش کاهش یافته، رقیبی نداریم تمرکز کسب و کار باید روی نوسازی و تغییر و تحول باشد و بهبود محصول


--------------------------------

Marketing Strategies

١.Generic Strategies/ جایکاه سازى

USP: Unique Sales Position: من این برند را به این دلیل می خرم که.....

UVP: Unique Value Position: من این برند را به این دلیل ترجیح می دهم که....

٢.Attack Strategies/ کسب سهم از بازار

٣.Defense Strategies/  حفظ سهم از بازار

---------------------------------------------

مفهوم یکانکی: 

1.Cost Leadership:

Always the Lowest Costs

مثل IKea, MC Donald's , 

Lower cost to Customer:  شرکتها ارزانترند یعنی نوع کالا ارزان تر است.

برندهاى ارزان: مثل H&M , MAX, Forever 21


Lower cost to product:  هزینه مالکیت و خرید کمتر است.

برندهای مقرون به صرفه: ZARA, mango, Promod


2.Focus :

The best in the Category

علت ترجیح مردم بر یک کالا در واقع مطلوبیت است.

1. Focus on Product Attributes: تمرکز روی محصول

2. Focus on customer experience:  تمرکز روی تجربه مشتری

3. Focus on customer wants:  تمرکز روی خواسته مشتری


3. Differentiation:

Being / appearing different

1. Product Differentiation

2.  Market   Differentiation

3. Service  Differentiation

4. Concept  Differentiation

نکته: تمایز ها تاریخ مصرف دارند.

Marketing Strategy/ تکلیف جلسه دوم

How to develop a product

ایده بردازى : یک فرایند سیستماتیک و مستمر برای یافتن فرصت هاى جدید برای سودآوری بایدار براى سازمان

منبع اصلى ایده بردازى: نیروهاى داخلى و مشتریان


تکنیک هاى علمى آن:

-ورودی های موقت / Random Inputs

- بیرون از خط فکر کردن 

- برعکس فکر کردن

- مهندسی معکوس

- Scamper:

S:Substitute 

C: Combine

A:Adjust

M:Merge

P:Put to another Use

E:Eliminate

R: Rethinking

- Attribute Listing

- Reframing Matrix

---------------------------------------------------------

مصور سازى ایده ها:

١. تهیه یک دمو یا طرح تری دى/Concept

2. تدوین یک بیشنهاد:Proposal

این Proposal باید ٣ مشخصه داشته باشد:  مشخصه عمومى / مشخصه بازاریابى / مشخصه تولیدى

مشخصه عمومى:

رقبای ما کیستند: محصولات جاافتاده / ایده های رقباى جا افتاده / رقبای بالقوه

در این حالت باید به موارد خاصى توجه کرد مثلا آیا این محصول در مرحله ثبت اختراع(Patent Ability) مجوز خواهد کرفت؟


مشخصه بازاریابى:

١. آیا ایده ما با توان بازاریابى فعلى ما همخوان است؟

٢. این محصول جدید روی محصولات دیکرم تاثیر کذار است؟ شاید اثر یک محصول خوب را ازبین ببرد...

٣.  نظر مشتریان/ آی از محصول استقبال مى کنند؟

٤. جرخه عمر محصول جقدر است؟ 

٥. مزیت خاص آن؟ 

٦.آیا محصول ما فصلى است؟

٧. آیا به متخصصین اینکار دسترسی داریم؟

٨. هزینه ها و قیمت رقبا جکونه است؟


تحلیل تجارى/Business Analysis

1.Demand Production: دور نماى تقاضا 

٢. Cost Projection : 

- میزان فروش در کوتاه مدت و بلند مدت

 - سرعت رشد فروش

- نرخ خرید مجدد

- حساسیت های کانال های فروش به آن محصول

- هزینه ها: هزینه راه اندازی ، تولید و فروش / هزینه تداوم آن/ هزینه دستمزد/ هزینه نقطه سر به سر

٣. Competition: 

 رقبا در کوتاه مدت و دراز مدت کیستند؟

مزایای رقابتى داریم؟

نقاط ضعف و قدرت رقبا را می دانیم؟

٤. Requested Investment

-هزینه آن در کوتاه مدت و بلند مدت؟

-سرمایه مورد نیاز برای ثبت و آزمایش و مجوز و ...؟

-آیا به هزینه توزیع فکر شده است؟

٥. Profitability:

- زمان برکشت سرمایه؟

- عوامل سودآوری؟

- نرخ بازکشت سرمایه

- سود آوری بعد از سرمایه کذاری و کار؟

نکته: بطورکلی باید توجه داشت که نرخ بازکشت سرمایه نباید بالاتر از نرخ تورم باشد.












Marketing Strategy/ تکلیف جلسه اول/ GE Matrix

GE Matrix کسب و کار من:


Media BuyingWeb ServicesMobile Application High
Full Marketing ServicesPrint-Digital & OffsetDesign ServicesMediumIndustry Attractiveness
-EventsGift ItemsLow
HighMediumLow

Business Strength


 Web services includes; design, Development and Maintenance*